Tre tips för att lyckas med din blogg som företagare
Om du har ett företag kan du använda din blogg, sociala medier och YouTube-kanal för att marknadsföra dina produkter och tjänster. Här kommer tre tips på hur du lyckas med din blogg som företagare.
[IMAGE=cnI3veb9qNNW.jpg]
Digitaliserad värld
Vår värld har förändrats mycket under de sista 30 åren, särskilt genom den digitala revolutionen. Idag är det en självklarhet för företag att finnas på internet, inte bara som ett komplement till vanlig marknadsföring och annonsering, utan snarare som en huvudstrategi. Det är därför viktigt att du som företagare använder dina internetplattformar på rätt sätt för att verkligen lyckas. Det är inte heller så enkelt som att du bara kan skaffa dig en blogg och sociala medier, skriva lite och så får du en massa nya kunder. De som lyckas på internet, både internetföretagare och företag som använder internet för att marknadsföra sina fysiska butiker och onlineaffärer, använder bra digitala verktyg. För att lyckas måste du ha en genomgående och kvalitativ IT-harmoni – allt måste sitta ihop och fungera utan problem. Ett bra sätt att få en god IT-harmoni är genom att anlita https://nordlo.com/ – de hjälper dig som företagare med alla de IT-lösningar som du behöver.
#Varumärke
För att verkligen nå nya kunder och behålla gamla, så måste du tänka strategiskt och skapa ett digitalt varumärke av ditt företag. Om du har en bilverkstad så räcker det inte med att du har en blogg med samma namn, du måste se till att ha din logga i olika format, så att den fungerar på bloggen, YouTube, sociala medier och mejl. Du bör också bygga upp någonting kring ditt varumärke. Vare sig det är ett stort företag som Volvo, eller en lokal frisersalong, så måste ditt företag bli som en person på nätet. När kunderna ser din logga ska de veta vad de får.
#Dina kunder
Den bästa reklamen är den reklamen som dina kunder gör för dig alldeles gratis. Hur får du då kunderna att göra reklam för dig? Jo, genom att uppmuntra dem att skriva omdömen på sociala media. Ett sätt är helt enkelt att erbjuda folk att köpa en viss produkt eller tjänst till rabatterat pris, förutsatt att de också länkar till din produkt på Facebook eller att de på något vis skriver ett omdöme. Det spelar ingen roll vad du, som expert, säger om din produkt. Folk lyssnar hellre på vad deras vänner och bekanta säger om samma produkt. Det gäller både lokala företag på mindre orter som Årjäng och större företag i Stockholm och Malmö.
#Ge kunskap
Ett enkelt sätt att få folk att komma till din företagsblogg är genom att ge bort kunskap. Om du har en frisörsalong kan du skriva om de senaste hårtrenderna eller visa hur man kan skapa en snygg frisyr på egen hand. Då har du gett dina kunder kunskap alldeles gratis. En bilverkstad kan berätta om hur man byter olja på bilen eller fyller på spolarvätska. Enkel kunskap som skapar förtroende.