Fördelar för företagare att blogga
Många frågor uppstår för nya småföretagare. Du är inte ensam eftersom det startas omkring 70 000 nya företag varje år. En förekommande fråga är om det är en bra idé att starta en blogg? Är tiden och ansträngningen lönsam för företaget i längden? Det korta svaret är utan tvekan ja. Att börja blogga är ett ekonomiskt och enkelt sätt att marknadsföra sitt lilla företag för att locka kunder. För att ta några exempel hjälper bloggning till med följande saker:
- Öka trafiken till din webbplats
- Engagera trogna kunder
- Locka nya kunder
- Utmärka sig och sticka ut i mängden
- Skapa efterfrågan och intresse för produkter och tjänster
Möjligheterna är utan tvekan många. I tider av pandemi är färdigheter i bloggning bra eftersom det har blivit vanligare att jobba hemifrån för att undvika smittspridning. Härnäst presenteras fem fantastiska fördelar som lite närmare visar varför en blogg är lönsamt för företaget.
5 fördelar med en blogg för företaget
1. Optimerar sökmotorer. Ny och värdefull information genom bloggar förbättrar sökmotorers sökresultat. Ju mer blogginlägg desto mer innehåll finns att indexera som ökar webbplatsens synlighet på sökmotorers resultatsidor. Dessutom kommer andra webbsidor börja länka till din webbplats och öka trafiken ytterligare.
2. Lockar till sig nya kunder. Oavsett vad en blogg handlar om kommer den som bäst uppdateras kontinuerligt med nya inlägg locka mest uppmärksamhet. Bloggar som uppfattas som gamla kommer förlora potentiella kunder eftersom de tror att den inte används. Uppdatera därför bloggen regelbundet med värdefullt innehåll för att både behålla locka nya potentiella kunder.
3. Ger värde för dina läsare. En blogg ska inte fyllas med vilket innehåll som helst, utan innehållet ska ge besökare något värdefullt att läsa. Detta kan till exempel vara lösningar på vardagliga problem eller vara listor på tips som gör livet lättare. Dina produkter eller tjänster kan inkluderas på ett naturligt sätt som en del av de lösningar som presenteras i inläggen.
4. Visar och berättar om vad ditt företag erbjuder. En blogg är ett utmärkt sätt för att visa upp tidigare arbete och framgångar. Kunder får då genom bloggen se ett smakprov på vilka imponerande resultat de kan förvänta sig. Skapa inlägg om dina största framgångar och visualisera det med några attraktiva foton.
5. Bygger upp ditt nätverk och nisch. Förutom att locka nya kunder kan bloggar skapa nätverksmöjligheter och nya professionella kontakter. Bloggen blir ditt visitkort online som kan locka potentiella samarbetspartners. Glöm därför inte bort vilken bild av företaget du vill förmedla med din blogg.